tiistai 7. heinäkuuta 2015

Kuvanveistäjän tytär / Tove Jansson


Kuvanveistäjän tytär / Tove Jansson

WSOY, 1968. 117 sivua
Kannen kuva: Tove Jansson
Kannen suunnittelu: Sanna Majander
Mistä minulle? oma ostos

Tove Janssonin Kuvanveistäjän tytär on tavallaan muistelmateos, jossa esiintyy hänen isänsä, kuvanveistäjä Viktor Jansson Katajanokan ateljeessaan 1920-luvulla, mutta myös kesäinen Pellinki, meri ja sen lahdet ja poukamat. Oikeita henkilöitä kirjassa esiintyi myös, oli ukki, mummi, isä, äiti, Anna ja Jeremiah. Myös Jumala on osa kirjaa, kirjassa (ja Toven ajatuksissa?) Jumala asuu kivikkopuutarhan takana.

Kuvanveistäjän tytär on kaunis kuvaus lapsen elämästä, arjesta, ajatuksista ja mielikuvituksesta. Teos on novellikokoelma täynnä pieniä, kauniita kertomuksia ja ajatuksia. Kirjassa tuoksuu suomalainen kesä saaristossa. Paljaat varpaat, lämmin merituuli ja meren tuoksu. Jokaisen novellin syvintä tarkoitusta ja jujua en ehkä löytänyt, nämä eivät ole minusta erityisen helppoja kertomuksia. Mutta kauniita, tunnelmallisia ja hienoja silti. 

Tarinat on kerrottu kuin lapsen näkökulmasta, Toven kertomia selkeitä muistoja lapsuudestaan, lapsen ajatuksia ja reaktioita. Lapsen näkökulmasta kirjoittaminen ei voi olla helpoin asia, mutta Jansson tekee sen erittäin taitavasti ja uskottavasti.

Jansson on huikean taitava kirjailija ja ihmettelen, miksi olen vasta nyt parin viime vuoden aikana tutustunut hänen toisiin kirjoihinsa Muumien lisäksi. Nämä selkeästi aikuisille suunnatut kirjat ovat aivan loistavia, ja esimerkiksi Kesäkirja yksi kauneimpia lukumuistojani viime vuosilta. Onneksi minulla on muutama Janssonin kirja vielä lukematta ja kokematta.

★★★★+

4 kommenttia:

  1. Minäkin harmittelin, että miksi olen nyt vasta pari viime vuotta tajunnut lukea Tovelta muutakin, mutta toisaalta se on onni. Näiden hienouden tajuaa ehkä nyt paremmin kuin mitä olisi tajunnut muutamia vuosia sitten. Ja nämä Toven omaan elämään nojaavat novellikokoelmat aukeavat ehkä vähän paremmin, kun alla on pari elämäkertaa Tovesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä uskon myös, että näiden hienous olisi mennyt vähän ohi esim. joskus yläasteikäisenä. Minulla on Boel Westinin kirja Tovesta, joka olisi tarkoitus kesän aikana vielä lukea :).

      Poista
  2. Voi kiitos kun muistutit minua tästä. Minulla on ollut niin pitkään tarkoitus tämä lukea, mutta olen tyystin unohtanut. :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, ne ilahduttavat minua suuresti! :)
Kommenttienvalvonta on käytössä kesällä lisääntyneen roskakommenttien vuoksi. Kommenttisi ei siis näy heti, vaan tulee näkyviin vasta, kun olen hyväksynyt sen.