sunnuntai 22. huhtikuuta 2012

Muumipeikko ja pyrstötähti / Tove Jansson


Muumipeikko ja pyrstötähti / Tove Jansson

WSOY, 2010. 144 sivua.
Alkuteos: Kometen kommer, 1946
Suomentanut: Laila Järvinen & Päivi Kivelä
Kannen suunnittelu: Jukka Aalto
Mistä minulle? ystävältä lainassa


Tove Janssonin Muumipeikko ja pyrstötähti on ollut minulle pitkä projekti. Syy siihen on se, että olen lukenut tätä yhdessä ystäväisen kanssa ääneen toisillemme. Tapaamme valitettavan harvoin, sillä asumme eri paikkakunnilla, joten lukeminen on edennyt hitaasti. Tämä oli kuitenkin hauska, erilainen lukukokemus juuri tuon lukutavan vuoksi.

Muumipeikko ja pyrstötähti-kirja alkaa, kun Muumilaaksossa herätään outoon päivään. Koko maailma on mustanharmaan pölyn peitossa ja pessimistinen Piisamirotta arvioi, että aurinkokunta on tuhoutumassa. Niinpä Muumipeikko ja pieni otus Nipsu päättävät lähteä kaukaiselle tähtitornille ottaakseen selvää tästä erikoisesta ilmiöstä. Matkan varrella he tapaavat huuliharppua soittavan Nuuskamuikkusen, Nipsu löytää pienen kissanpennun josta tulee hänen uusi ystävänsä ja Muumipeikko pelastaa suloisen Niiskuneidin kiipelistä. Reissu tähtitornille vie kaveruksilta paljon aikaa ja matkaan mahtuu monia mutkia ja kommelluksia. Pian he huomaavat, että aurinkokunnan tuhoon on enää päivä aikaa ja kotiväelle pitäisi ehtiä ilmoittaa, että kuuma, hehkuva ja vaarallinen pyrstötähti on lähestymässä maata.

Muumikirjat ovat ehdottomasti lapsuuteni suosikkikirjoja, ja näitä pidempiä Muumitarinoita onkin kiva lukea nyt aikuisiälläkin. Minä pidin tästä todella paljon, ja odotan innolla, että ehdin lukea Janssonilta muitakin kuin Muumikirjoja. Tällaisia loistavia klassikkotarinoita on todella vaikea arvioida, en osaa sanoa tästä oikein muuta kuin että kyllä Muumit toimii hyvin vielä vanhempanakin! Nuorempana tämä kirja olisi varmasti ollut minulle todella jännittävä mutta nyt pystyin nauttimaan lukemisesta pelkäämättä ;). Minä olen aina ihaillut Janssonin tapaa kuvailla satujensa hahmoja. Minusta niin monella Muumilaakson asukkaalla on mielenkiintoinen, täysin omanlaisensa persoona. Hassu Nipsu on kauan ollut suosikkini ja varovainen ja turhamainen Niiskuneiti taas hieman ärsyttävä. Niisku taas vuorostaan osoittaa tässäkin kirjassa älykkyyttään, pätee ja viisastelee rasittavuuteen saakka.

Oikein mukava kirja siis, jota oli ilo lukea vuosien Muumitauon jälkeen. Seuraavaksi aion lukea Janssonilta Kesäkirjan ja lisää Muumejakin jossain vaiheessa. :)


★★★★


Myös Maija on kirjoittanut tästä kirjasta.

9 kommenttia:

  1. Minusta tämä on mukava kirja, vaikka on vaara päällä. Kuvitus on hienoa. Muumimamman asennetta ihailen, hän odottaa poikaansa kotiin luottaen hänen paluuseensa. Piisamirotta on ärrsyttävän hauska tyyppi saivarteluineen. Mukava bloggaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Piisamirotta todellakin on ärsyttävä ;). Ja kirjan kuvitus on todellakin omaa luokkaansa, hienoa.

      Poista
  2. Minä pidin tästä kirjasta kovasti, mutta mielestäni tämä ei ollut parhain lukemani muumi! Tai ainakin näin muistelisin :) Harmi, että perustin blogin vasta kun olin lukenut kaikki muumit maratonina! Niistä olisi saanut hauskaa päiviteltävää aikoinaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun pitäisi lukea enemmän muumeja jotta voin laittaa paremmuusjärjestykseen. Olen kuullut, että Muumipappa ja meri olisi tätä parempi ainakin...:).

      Poista
  3. Hyvänen aika, että rakastan muumeja! Hyvä, että iski suhunkin :) Mäkin haluaisin lukea sen Kesäkirjan, Adlibrikselta tuntuu olevan se vähän väliä loppu tai vain ruotsinkielisenä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä löysin mun Kesäkirjan kirppikseltä eurolla. Voisin metsästää sullekin oman, jos oikein muistan niin samaisella kirpparilla oli toinen samanlainen ;).

      Poista
  4. Ihanat Muumit <3 Minulla on nuo Muumiromaanit sellaisena pokkariboxina, niihin tulee aina silloin tällöin palattua. Blogiaikana olen lukenut Taikatalven ja Muumilaakson marraskuun sekä pari muuta Janssonia. Kesäkirja oli ihana, löytyy nyt omasta hyllystäkin :)

    Herttainen lukutapa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, muumiboxi olisi ihana, silloin niihin voisi palailla aina uudestaan :). Kesäkirja on kyllä seuraava Janssonini! ;)

      Poista

Kiitos kommentistasi, ne ilahduttavat minua suuresti! :)
Kommenttienvalvonta on käytössä kesällä lisääntyneen roskakommenttien vuoksi. Kommenttisi ei siis näy heti, vaan tulee näkyviin vasta, kun olen hyväksynyt sen.