lauantai 12. maaliskuuta 2011

Pikku Prinssi

Pikku Prinssi (Le Petit Prince, 1944) / Antoine de Saint-Exupery. WSOY, 1995. 95 sivua.
1.suom.kielinen painos 1951

Nautin perjantai-illasta rankan opiskeluviikon jälkeen Antoine deSaint-Exuperyn Pikku prinssin seurassa. Täytyy tunnustaa, etten ole tätä klassikkoa aiemmin lukenut mutta nyt on ensimmäinen klassikkohaasteen kirja luettuna. Pikku prinssi asuu tähdellä B612 jossa on kolme tulivuorta joista yksi on jo sammunut sekä yksi pieni ruusu jota Pikku prinssi hoitaa kovasti. Asteroidilla on kuitenkin tylsää yksinään joten prinssi lähtee etsimään ystäviä muille tähdille. Hän käy kuudella eri tähdellä, tapaa Kuninkaan, Turhamaisen, Juopon, Liikemiehen, Lyhdynsytyttäjän ja Maantieteilijän. Seitsemäs tähti on Maa jossa Pikku prinssi tapaa ensin käärmeen ja sitten ketun jonka suusta kuullaan kirjan tärkeimpiä viisauksia.

"Nyt sinä et ole minulle vielä muuta kuin aivan samanlainen pieni poika kuin satatuhatta muuta pikku poikaa. Enkä minä tarvitse sinua. Sen enempää kuin sinäkään tarvitset minua. Minä en ole sinulle kuin kettu, samanlainen kuin satatuhatta muuta. Mutta jos sinä kesytät minut, niin me tarvitsemme toinen toisiamme. Sinusta tulee minulle ainoa maailmassa. Ja minusta tulee sinulle ainoa maailmassa..."
Pikku prinssi kertoo tarinansa Saharan autiomaahan lentokoneellaan pudonneelle kirjailijalle itselleen. Pikku prinssi herättää nukkuvan miehen eräänä päivänä kun miehen hätälaskusta erämaahan on kulunut yksi päivä. Viikon ajan mies ja prinssi juttelevat ja Pikku prinssi kertoo retkestään Maassa ja muilla tähdillä. Kahdeksantena päivänä pakkolaskun jälkeen miehen vesivarasto kuitenkin loppuu ja ystävykset lähtevät hakemaan vettä. Pikku prinssi haikailee jo oman kotinsa ja ruusunsa perään ja kun eron hetki koittaa, on se yksinäiselle lentäjämiehelle rankkaa. Koko tarinan läpi kulkee haikea kaipaus Pikku prinssiä kohtaan.

Pikku prinssi on hurmaava tarina yksinäisestä pienestä prinssistä joka lähtee etsimään ystäviä. Kirja sisältää paljon viisauksia jonka johdosta se ilmeisesti on noussut klassikoksi. Kettu oli kaikessa viisaudessaan suosikkihahmoni ja tietämätön ja kyselevä Pikku prinssi tottakai hellyyttävä tapaus. Kirja luokitellaan monessa paikassa novelliksi ja lastenkirjaksi mutta ihan nuorimmat lapset tuskin ymmärtävät kirjan syvimpiä ajatuksia. Mutta ehdottomasti kannatti lukea ja minä ihastuin kovasti kirjailijan kuvituksiin pienestä prinssistä keltaisessa kaulaliinassaan. Loppuun vielä suosikkilauseeni viisaan ketun suusta:

"Ainoastaan sydämellään näkee hyvin. Tärkeimpiä asioita ei näe silmillä."

Pisteitä ****

Oikein ihanaa lauantaita kaikille! Minä jätän tenttikirjan tänään kotiin ja lähden kaupungille shoppailemaan, syömään ja elokuviin parhaan ystäväni seurassa. Sydämeni sanoo niin;)

8 kommenttia:

  1. Telepatiaa? Viime yönä, juuri ennen kuin uni saavutti, ajattelin, että Pikku Prinssiä en ole vielä tehnyt...

    Pitää vain löytää enisn yksi suomenkielinen, sillä tätä kirjaa olen ostanut monilla kielillä Euroopan reissujen aikana. Meillä oli kerran ranskasta vieras, joka kertoi kirjasta pienen tarinan, joten aihetta olisi.


    Mukava postaus♥

    VastaaPoista
  2. Pikku Prinssi on kyllä ihq. ;) Ja ihanalta kuulostavat lauantaisuunnitelmasi. Ulkona on kaunis ilma, mutta minä ajattelin nyt lapsia eilisen ja tämän päivän yksin hoidettuani ottavani nyt pienten päiväunien mittaisen tauon, sillä nukuin viime yönä niin vähän, etten ilman päikkäreitä jaksa varmasti illalla katsoa leffaa tai muutakaan mukavaa miehen kanssa.

    Toisaalta olen niin uskomattoman huono nukkumaan päiväunia, että todennäköisesti päädyn vain lukemaan sängyssä nukahtamatta. Mutta eihän se sekään huono vaihtoehto ole. :)

    VastaaPoista
  3. Minun täytyy tunnustaa etten ole Pikkuprinssiä lukenut koskaan :) ehkä tämän sinun kirjoituksesi jälkeen olisi jo aika!

    VastaaPoista
  4. Minä ihastuin hurmaavan Pikku Prinssin tarinaan jo kymmenisen vuotta sitten. Monet lempi-elämänviisaudet ovatkin A. Sain Exuperyn kohtia Pikku Prinssistä ;)

    VastaaPoista
  5. Minulle äiti luki joskus pienempänä Pikku prinssin ääneen ja silloin se oli kiva tarina, muttei vielä enempää. Nyt kun luin sen pari vuotta sitten itse, niin sain paljon enemmän irti. :)

    Pidä hauskaa ja unohda koulujutut vähäksi aikaa! ;)

    VastaaPoista
  6. Pikku Prinssin löysin ilmatteks kirjaston siivouslaatikosta..

    VastaaPoista
  7. Leena, telepatiaa - ihan varmasti!;) Minä löysin oman Pikku Prinssini ihan uutena ja halvalla huuto.netistä. Kiitos! <3

    Karoliina, päiväunet tulisi kyllä useasti tarpeeseen. Kunhan vaan olisi aikaa;)

    Naakku, suosittelen!:)

    Susa, kirjassa oli tosiaan monia elämänviisauksia joista tuli minunkin suosikkejani;)

    peikkoneito, miksiköhän minulle ei ikinä leuttu tätä?!:D Kiitos, lauantai oli todella rentouttava ja ihana päivä, jaksaa taas ehkä tulevan, karsean opiskeluviikon vähän paremmin;)

    Hannele, vau mikä löytö!:)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi, ne ilahduttavat minua suuresti! :)
Kommenttienvalvonta on käytössä kesällä lisääntyneen roskakommenttien vuoksi. Kommenttisi ei siis näy heti, vaan tulee näkyviin vasta, kun olen hyväksynyt sen.